اولین مطالعه ی بیماران COVID-19 مبتلا به دیابت نشان می دهد که 10٪ این افراد در طی هفت روز بستری در بیمارستان فوت می کنند

29 مه 2020 - اولین مطالعه ی COVID-19 برای تجزیه و تحلیل اختصاصی تأثیر این بیماری بر بیماران بستری مبتلا به دیابت، نشان داد که از هر 10 بیمار یک نفر در طی 7 روز بستری در بیمارستان می میرد، و یک نفر از هر پنج بیمار در طی این مدت به لوله گذاری و تهویه مکانیکی نیاز می یابد. این تحقیق در مجله ی Diabetologia از انتشارات انجمن اروپایی مطالعه ی دیابت [EASD] ، توسط متخصصان دیابت پروفسور Bertrand Cariou و پروفسور Samy Hadjadj ، درانستیتوی توراکس، بیمارستان دانشگاه Nantes ،INSERM ، CNRS و دانشگاه Nantes در فرانسه ، و همکارانشان منتشر شده است.

این مطالعه نشان می دهد که دو سوم (65٪) از بیماران دیابتی مبتلا به COVID-19 بستری در بیمارستان، مرد هستند و میانگین سنی همه ی بیماران دیابتی مبتلا به کووید-19 ،70 سال است. به نظر نمی رسد کنترل ضعیف تر قند خون ، نتایج بیمار را تحت تأثیر قرار دهد، اما وجود عوارض دیابت و سن بالا، خطر مرگ را افزایش می دهد و افزایش BMI هم با افزایش خطر نیاز به دستگاه تهویه مکانیکی و هم با افزایش خطر مرگ ارتباط دارد.

در مطالعه ی CORONADO ، 1317 بیمار بستری در 53 بیمارستان فرانسه (دولتی و خصوصی) بین 10 تا 31 مارس 2020 بررسی شدند. اکثر افراد بستری به دیابت نوع 2 (89٪) مبتلا بودند، در حالی که تنها 3٪ آنها به دیابت نوع 1 و سایر انواع دیابت مبتلا بودند. در 3٪ موارد، دیابت در واقع پس از بستری در بیمارستان به دلیل بیماری کووید-19، تشخیص داده شد.

در 47٪ از افراد مورد مطالعه، عوارض میكروواسكولار (چشم ، كلیه و اعصاب) مشاهده شد، در حالی كه در 41٪ از بیماران مورد بررسی، عوارض ماكرووواسكولار (شریان های قلب ، مغز ، پاها) گزارش گردید. در روز هفتم از بستری از کل بیماران حاضر در این مطالعه، 5 نفر (20.3 درصد) لوله‌گذاری شده و تحت مراقبتهای ویژه در ونتیلاتور قرار گرفته بودند و یک نفر از هر 10 نفر (10.3 درصد) فوت کرد. 18٪ دیگر در این مرحله مرخص شده و به خانه بازگشتند.

وجود عوارض میکروواسکولار یا ماکرووواسکولار هر کدام بیش از دو برابر خطر مرگ را در روز هفتم افزایش داده بود. همچنین سن بالا، خطر مرگ را به میزان قابل توجهی افزایش داد، احتمال مرگ گروه بیماران 75 ساله، 14 برابر بیشتر از بیماران جوان تر از 55 سال بود. در حالی که احتمال مرگ  برای بیماران 65 تا 74 ساله، سه برابر بیشتر از بیماران زیر 55 سال بود. وجود مشکل تنفسی آینه ی انسدادی خواب، همینطور وجود علائم تنگی نفس(dyspnoea symptoms) ، خطر مرگ در  روز هفتم را تقریباً سه برابر افزایش داده بود.

این مطالعه همچنین تأیید کرد که انسولین و در واقع تمام درمان های کاهنده ی قند خون، یک عامل خطر برای انواع شدید COVID-19 نیستند و درمان با آنها باید برای بیماران مبتلا به دیابت ادامه یابد. موضوع دلگرم کننده این است که در بیماران زیر 65 سال مبتلا به دیابت نوع 1 ، مرگ و میر وجود نداشته است، اما نویسندگان تأکید می کنند که در این مطالعه تنها 39 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 وجود داشته است و تحقیقات دیگر برای تعیین اثر COVID-19 در این جمعیت خاص در حال انجام است.

افزایش BMI ، خطر نقاط پایانی اولیه ی ترکیبی: لوله گذاری یا تهویه ی مکانیکی یا مرگ در روز هفتم، را افزایش می دهد. زنان 25٪ كمتر از مردان به نقطه ی پایانی اولیه تركیبی رسیدند (نتیجه ای كه از نظر آماری در مرز بود). با این حال، هنگامی که فقط به مرگ نگاه می کنیم، احتمال مرگ در مردان از نظر آماری بیشتر از زنان نبود.

نویسندگان می گویند: عوامل خطر برای ابتلای افراد دیابتی به کووید-19 شدید، با جمعیت عمومی یکسان می باشد و عبارت است از: سن و شاخص توده ی بدنی(BMI).

آنها افزودند: جمعیت سالمندان مبتلا به دیابت طولانی مدت با عوارض دیابتی پیشرفته و یا آپنه ی انسدادی خواب درمان شده، به ویژه در معرض خطر بیشتری برای مرگ زودهنگام بودند و ممکن است این گروه نیاز به مدیریت خاصی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت کرونا ویروس جدید داشته باشند. BMI نیز به عنوان یک فاکتور پیش آگهی مستقل برای شدت COVID-19 در جمعیت مبتلا به دیابت که نیاز به بستری در بیمارستان داشتند، ظاهر شد. ارتباط بین چاقی و COVID-19 نیاز به مطالعه ی بیشتر دارد.

نویسندگان قصد دارند تا در طول تابستان نتایج تحقیقات حدود 3000 بیمار مبتلا به دیابت بستری شده با COVID-19 ، را با نگاهی به وضعیت آنها 28 روز پس از بستری در بیمارستان منتشر کنند. مطالعه بعدی همچنین به مقایسه ی دقیق تر نتایج COVID-19 در بیماران مبتلا به دیابت و بدون دیابت می پردازد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-covid-patients-diabetes-die-days.html